Select Menu

Slider

Berita

Lawak & Jenaka

Cute

My Place

Gambar

Racing

Videos

Setelah abes kontroversi dengan khairi jamaludin .. kini tok moh beraksi lagi dengan Ritual Seru Mayat.
- -


Kedutaan Malaysia ke China pagi ini, mengeluarkan notis amaran keselamatan warganegara Malaysia yang berada di Beijing.

Persatuan termasuk Presiden Student_Union Malaysia ke China, Kwok Ching Ching, mengesahkan menerima notis amaran tersebut daripada pihak kedutaan Malaysia Dimaklumkan, sekumpulan warga China akan mengadakan demonstrasi dengan panji-panji yang memaki hamun MAS dan Malaysia di depan Kedutaan Malaysia di negara itu.

Lebih buruk lagi, selebriti China secara terbuka menyeru rakyat China memboikot khidmat Malaysia Airlines dan barangan buatan Malaysia.




-

Nasib pelajar malaysia dan juga tidak terkecuali artis malaysia kini dalam dilema untuk keluar kerana sentimen anti malaysia yang amat kuat di China. Dikhabarkan ada pelajar di sana tidak dibenarkan untuk menaiki bas, dimarahi dan lain -lain.


-


Beberapa artis Malaysia yang popular di China telah menjadi mangsa keadaan insiden MH370 apabila mereka dikritik malahan dihina oleh rakyat negara itu.

Antara artis Malaysia yang menjadi mangsa ialah Fish Leong, Shila Amzah dan Victor Wong, keiga-tiga mereka merupakan penyanyi yang mencipta nama di China.

Tindakan Fish Leong yang memaparkan gambar lilin sebagai tanda penghormatan kepada mangsa pesawat MH370 segera mendapat reaksi sesetengah `peminat' yang tidak rasional.

Malahan terdapat individu tertentu yang mengeluarkan kenyataan melampau yang menghina Fish Leong.

"Monyet dan anjing Malaysia jangan masuk ke kawasan China," demikian kenyataan seorang pengguna Internet terhadap Fish Leong.

Sentimen kaum turut diutarakan terhadap Fish Leong malahan terdapat individu tertentu yang menyumpah anak yang sedang dikandung Fish Leong.

Fish Leong merupakan penyanyi popular kelahiran Bahau, Negeri Sembilan yang mencipta nama di Malaysia, China, Hong Kong dan Taiwan.

Namun di sebalik kutukan, terdapat juga pengguna Internet yang cuba mempertahankan Fish Leong dengan menyatakan bahawa kejadian MH370 tidak mempunyai kaitan langsung dengan artis itu.

Dalam pada itu, penyanyi Melayu yang juga mencipta nama di China iaitu Shila Amzah turut menjadi mangsa keadaan apabila dia dimarah dan dikutuk.

Terdapat `peminat' yang beremosi tiba-tiba menyuruh Shila balik ke Malaysia malahan menyebut Malaysia sebagai negara terburuk.

Shila yang tidak berdaya berbuat apa-apa terpaksa menggunakan laman sosial Weibo untuk menyatakan "MH370 bukan salah saya, minta maaf"
-

Petikan http://beritapanasterkini.blogspot.com/ :
Menurut laman web rasmi Boeing, harga katalog tahun 2013 untuk sebuah pesawat Boeing 777-200 yang digunakan oleh penerbangan MAS MH370 adalah US$ 261.5 juta atau sekitar RM 863juta.Namun, biasanya syarikat penerbangan boleh mendapatkan diskaun dari harga tersebut. Sebenarnya terdapat dua jenis pesawat 777-200. Pertama adalah 777-200ER seharga US$ 261.5 juta (RM 863juta), dan 777-200 LR berharga US$ 296 juta (RM 977 juta).

Seperti Drama melayu, isteri bunuh suami, dapat insurans suami. MAS setakat ini telah akan menerima RM330 juta daripada syarikat insurans belum dicampur dengan insurans lainnya. Adakah MAS akan boleh menerima sebanyak RM1.174 bilion untuk menanggung kerugiannya  pada tahun 2013?. Adakah dengan insurans ini dapat menampung kerugian MAS pada tahun 2013?  

Pemegang insurans kepada pesawat MH370 bersetuju menanggung AS$100 juta (RM330 juta) kos kehilangan pesawat itu walaupun belum jelas apa yang sebenarnya berlaku, lapor Wall Street Journal (WSJ).

Bagaimanapun, perjanjian tanggungan itu hanya untuk kos pesawat dan tidak termasuk polisi insurans hayat atau pampasan daripada syarikat penerbangan.

Dilaporkan, insurans itu terbahagi antara badan kapal dan tanggungan iaitu semua polisi komprehensif, kerugian penumpang dan pesawat serta polisi yang melindungi pesawat daripada perbuatan jahat yang dikenali sebagai Hull War dan Allied Perils.

“Bila punca kehilangan pesawat tidak diketahui, kami akan meningkatkan 50 peratus daripada nilai pesawat,” kata seorang pakar insurans.

Minggu lalu, syarikat insurans Jerman, Allianz Global Corporate & Specialty mendedahkan ia adalah syarikat insurans utama bagi pesawat MAS yang hilang berkenaan bagi polisi liabiliti dan kapal terbang.
-

Menurut TUDM mereka telah mengesan keadaan patah balik tetapi tidak menggap ianya sebagai musuh. Tetapi mengikut perkiraan logik, untuk keselamatan negara pihak TUDM patutnya bertanyakan kepada pusat kawalan sama ada membuat arahan berpatah balik atau tidak. Nampak sangat kawalan keselamatan negara amat longgar.

Cuba bayangkan, jika  pesawat MAS yang berpatah balik tu pergi ke Kuala Lumpur dan Langgar KLCC? Apa yang TUDM nak kata?. Adakah mereka akan kata, owhh.. kami ada kesan satu pesawat misteri perpatah balik dan tidak menganggap sebagai musuh. Kami akan tunggu SOP, dah komfirm baru bertindak. Adakah itu jawapan yang sepatutnya dikeluarkan?..

Jelas untuk katakan negara kita masih longgar dari isu keselamatan, dari isu kad pengenalan palsu, pasport palsu, pendatang asing tanpa izin  yang makin kaya di malaysia, dan banyak lagi. Faktor yang "anggap" dan tunggu dan lihat inilah yang menyebabkan keselamatan negara begitu longgar.

Selain daripada itu, terlampau banyak biokrasi sehinggakan terpaksa menunggu penyiasatan terperinci baru boleh bertindak sebagai contoh : kesan pesawat misteri patah balik, kemudian nafi, seminggu kemudian, baru kata betul patah balik. Apabila dah hilang pesawat itu, barulah kata , kami tunggu SOP  pasukan penyiasat nak komfirmkan bahawa tu pesawat MH370  dan perkataan anggap, mungkin dan berpendapat selalu digunakan sebagai alasan. Cuba lihat petikan ini yang dinyatakan secara ragu-ragu :

"Kerana kita berpendapat pusat kawalan udara sama ada di Subang atau KLIA mungkin sedang melakukan prosedur operasi standardnya (SOP) untuk mengesan pesawat itu, dan kita (TUDM) juga melakukan SOP kita untuk mengesannya,"

Kenapa TUDM tidak kata seperti di bawah ni :

"Pihak kami telah menghubungi pihak Subang dan KLIA dan telah bekerjasama bersama untuk mengesan pesawat tersebut ataupun pihak kami telah telah membuat SOP berasingan dengan SOP dari KLIA untuk mengesan pesawat tersebut"

Oleh yang semikian, sebagai pasukan yang menjaga negara. Diharapkan perkara ini dijadikan iktibar, bukan maksud saya untuk katakan sesiapa bersalah dalam hal ini, cuma untuk menyatakan bahawa negara kita amat lemah dalam isu keselamatan negara. Adakah negara kita sedia untuk berperang jika perkara seperti ini berlaku lagi. Kita tidak tahu, mungkin dalam pesawat komersil dari negara X membawa beribu ribu tan bom atau berpuluh - puluh orang tentera. Dari mata kita ianya bukan musuh. Mungkin juga pesawat MAS yang terbang secara mencurigakan dari luar negara ke dalam negara sendiri bersedia digunakan untuk berperang dengan negara sendiri. Berikut petikan harakah mengenai perkara ini :

Pesawat yang tidak dikenali dan berpatah balik sebenarnya dikesan pada radar utama Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)  beranggapan ia mungkin berbuat demikian kerana menerima arahan menara kawalan trafik udara.
 
Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri berkata pesawat tersebut boleh menerima arahan tertentu dari menara kawalan dan melencong ke laluan lain jika dikehendaki tetapi keadaan tersebut bukan sesuatu yang memerlukan tindakan daripada TUDM walaupun ia dikesan di radar utama.
 
"Kita mengesan (keadaan) berpatah balik itu tetapi tidak menganggap sebagai musuh dan ia adalah mesra pesawat dan mungkin menerima arahan dari menara kawalan, tetapi apa yang kita lihat akhirnya ia (pesawat) hilang (dari radar) di Laut Andaman atau Utara Selat Melaka.
 
"Untuk makluman bahawa radar kita hanya boleh mencerap sekitar 250 batu nautika sahaja, sebenarnya mana-mana radar di dunia pun hanya boleh mencerap sejauh 250 batu nautika sahaja," katanya semasa menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Diraja di Dewan Rakyat di sini hari ini.
 
Pada 8 Mac lalu, pesawat Malaysia Airlines MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal berlepas dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing, hilang daripada skrin radar, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
 
Radar utama milik TUDM pula dilaporkan mengesan sebuah pesawat membuat pusingan balik di lokasi sama di mana pesawat MH370 hilang dari radar kedua.
 
Abdul Rahim bagaimanapun menafikan bahawa TUDM mengambil masa untuk mengumumkan bahawa radarnya mengesan tindakan berpatah balik oleh pesawat yang tidak dikenali itu pada masa yang sama dengan waktu kehilangan MH370.
 
"Kerana kita berpendapat pusat kawalan udara sama ada di Subang atau KLIA mungkin sedang melakukan prosedur operasi standardnya (SOP) untuk mengesan pesawat itu, dan kita (TUDM) juga melakukan SOP kita untuk mengesannya," katanya.
-