Select Menu

Slider

Berita

Lawak & Jenaka

Cute

My Place

Gambar

Racing

Videos

» » » #MH370 : Kawalan Keselamatan Negara Longgar dan Diakui
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post


Menurut TUDM mereka telah mengesan keadaan patah balik tetapi tidak menggap ianya sebagai musuh. Tetapi mengikut perkiraan logik, untuk keselamatan negara pihak TUDM patutnya bertanyakan kepada pusat kawalan sama ada membuat arahan berpatah balik atau tidak. Nampak sangat kawalan keselamatan negara amat longgar.

Cuba bayangkan, jika  pesawat MAS yang berpatah balik tu pergi ke Kuala Lumpur dan Langgar KLCC? Apa yang TUDM nak kata?. Adakah mereka akan kata, owhh.. kami ada kesan satu pesawat misteri perpatah balik dan tidak menganggap sebagai musuh. Kami akan tunggu SOP, dah komfirm baru bertindak. Adakah itu jawapan yang sepatutnya dikeluarkan?..

Jelas untuk katakan negara kita masih longgar dari isu keselamatan, dari isu kad pengenalan palsu, pasport palsu, pendatang asing tanpa izin  yang makin kaya di malaysia, dan banyak lagi. Faktor yang "anggap" dan tunggu dan lihat inilah yang menyebabkan keselamatan negara begitu longgar.

Selain daripada itu, terlampau banyak biokrasi sehinggakan terpaksa menunggu penyiasatan terperinci baru boleh bertindak sebagai contoh : kesan pesawat misteri patah balik, kemudian nafi, seminggu kemudian, baru kata betul patah balik. Apabila dah hilang pesawat itu, barulah kata , kami tunggu SOP  pasukan penyiasat nak komfirmkan bahawa tu pesawat MH370  dan perkataan anggap, mungkin dan berpendapat selalu digunakan sebagai alasan. Cuba lihat petikan ini yang dinyatakan secara ragu-ragu :

"Kerana kita berpendapat pusat kawalan udara sama ada di Subang atau KLIA mungkin sedang melakukan prosedur operasi standardnya (SOP) untuk mengesan pesawat itu, dan kita (TUDM) juga melakukan SOP kita untuk mengesannya,"

Kenapa TUDM tidak kata seperti di bawah ni :

"Pihak kami telah menghubungi pihak Subang dan KLIA dan telah bekerjasama bersama untuk mengesan pesawat tersebut ataupun pihak kami telah telah membuat SOP berasingan dengan SOP dari KLIA untuk mengesan pesawat tersebut"

Oleh yang semikian, sebagai pasukan yang menjaga negara. Diharapkan perkara ini dijadikan iktibar, bukan maksud saya untuk katakan sesiapa bersalah dalam hal ini, cuma untuk menyatakan bahawa negara kita amat lemah dalam isu keselamatan negara. Adakah negara kita sedia untuk berperang jika perkara seperti ini berlaku lagi. Kita tidak tahu, mungkin dalam pesawat komersil dari negara X membawa beribu ribu tan bom atau berpuluh - puluh orang tentera. Dari mata kita ianya bukan musuh. Mungkin juga pesawat MAS yang terbang secara mencurigakan dari luar negara ke dalam negara sendiri bersedia digunakan untuk berperang dengan negara sendiri. Berikut petikan harakah mengenai perkara ini :

Pesawat yang tidak dikenali dan berpatah balik sebenarnya dikesan pada radar utama Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)  beranggapan ia mungkin berbuat demikian kerana menerima arahan menara kawalan trafik udara.
 
Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri berkata pesawat tersebut boleh menerima arahan tertentu dari menara kawalan dan melencong ke laluan lain jika dikehendaki tetapi keadaan tersebut bukan sesuatu yang memerlukan tindakan daripada TUDM walaupun ia dikesan di radar utama.
 
"Kita mengesan (keadaan) berpatah balik itu tetapi tidak menganggap sebagai musuh dan ia adalah mesra pesawat dan mungkin menerima arahan dari menara kawalan, tetapi apa yang kita lihat akhirnya ia (pesawat) hilang (dari radar) di Laut Andaman atau Utara Selat Melaka.
 
"Untuk makluman bahawa radar kita hanya boleh mencerap sekitar 250 batu nautika sahaja, sebenarnya mana-mana radar di dunia pun hanya boleh mencerap sejauh 250 batu nautika sahaja," katanya semasa menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Diraja di Dewan Rakyat di sini hari ini.
 
Pada 8 Mac lalu, pesawat Malaysia Airlines MH370 yang membawa 239 penumpang dan anak kapal berlepas dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing, hilang daripada skrin radar, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
 
Radar utama milik TUDM pula dilaporkan mengesan sebuah pesawat membuat pusingan balik di lokasi sama di mana pesawat MH370 hilang dari radar kedua.
 
Abdul Rahim bagaimanapun menafikan bahawa TUDM mengambil masa untuk mengumumkan bahawa radarnya mengesan tindakan berpatah balik oleh pesawat yang tidak dikenali itu pada masa yang sama dengan waktu kehilangan MH370.
 
"Kerana kita berpendapat pusat kawalan udara sama ada di Subang atau KLIA mungkin sedang melakukan prosedur operasi standardnya (SOP) untuk mengesan pesawat itu, dan kita (TUDM) juga melakukan SOP kita untuk mengesannya," katanya.

About Unknown

Berita Kedai Kopimerupakan organisasi bukan berbayar dengan menampilkan isu isu semasa sekitar yang menarik perhatian anda. Join Laman Chat Kami. Kami menyediakan webcam, tv dan radio Malaysia untuk anda. Berborak sambil oncam atau tengok tv.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments

Leave a Reply

Berita Kedai Kopi tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.