Select Menu

Slider

Berita

Lawak & Jenaka

Cute

My Place

Gambar

Racing

Videos

» » Peralatan Makan Suku Kaum Kanibal di Fiji
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post



Kisah mengenai suku-suku kanibali sebelum era moden memang bukan rekaan semata-mata. Bahkan sebuah suku di Fiji mempunyai alat makan khas untuk menyantap daging manusia. Alat makan istimewa tersebut baru-baru ini terjual sehingga Rm 146,000 pada sebuah acara lelongan.

Harga yang cukup tinggi itu disebabkan ia adalah peninggalan dari abad ke-19. Selain antik, juga mempunyai cerita unik di sebaliknya.

Suku kaum asli di Fiji yang gemar makan daging manusia ini tidak sembarangan menggunakannya. Alat seperti garpu dengan empat jeruji tajam ini hanya boleh digunakan untuk ketua suku. Ketika perang antara suku masih kerap terjadi pada masa itu, biasanya korban yang kalah menjadi santapan lazat.

Tubuh-tubuh inilah yang akan disantap bersama-sama seluruh kaum suku. Namun pembahagian daging untuk ketua suku harus menggunakan garpu ini. Panjangnya beragam antara 6 hingga 17 inci.

Garpu-garpu tersebut dipandang sebagai benda suci dan disimpan di dalam sebuah gubuk berasap. Kerana garpu itulah yang mewakili kekuatan seorang ketua suku.

About Unknown

Berita Kedai Kopimerupakan organisasi bukan berbayar dengan menampilkan isu isu semasa sekitar yang menarik perhatian anda. Join Laman Chat Kami. Kami menyediakan webcam, tv dan radio Malaysia untuk anda. Berborak sambil oncam atau tengok tv.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments

Leave a Reply

Berita Kedai Kopi tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.